Friday, March 20, 2009

RazakSAT mulakan perjalanan esok

KUALA LUMPUR: Satelit kedua negara, RazakSAT, akan diterbangkan dari Pangkalan Tentera Udara Subang, dekat sini, esok, menjelang pelancarannya di Bucholz Army Airfield, Pulau Kwajalein berhampiran Guam, Amerika Syarikat, pada 21 April ini.

Majlis penghantaran satelit kelas mini seberat 190 kilogram (kg) menggunakan pesawat C-130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) itu akan disaksikan oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Dr Maximus Ongkili.

RazakSAT, sempena nama Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, adalah satelit penderiaan jarak jauh pertama yang akan dilancarkan ke orbit Hampir Khatulistiwa (NEqo).

Satelit itu yang akan dilancar ke orbit menggunakan kenderaan pelancar Falcon-1 milik SpaceX dari Amerika Syarikat, dibina menggunakan kepakaran tenaga tempatan dari syarikat Astronautic Technology Sdn Bhd (ATSB).

RazakSAT adalah susulan kepada program TiungSAT-1 yang ilancarkan pada tahun 2000.

Berbanding TiungSAT-1 yang lebih kepada sesi ujian, RazakSAT dianggap satelit yang berkeupayaan memantau permukaan bumi dan alam sekitar dari segi aplikasi penderiaan jarak jauh seperti pertanian, pembangunan bandar, pengurusan bencana alam, pemetaan dan keselamatan.

Selain itu, dua satelit kecil iaitu CubeSAT dan InnoSat juga akan dilancarkan bersama RazakSAT untuk tujuan penyelidikan di samping berfungsi menstabilkan kedudukan RazakSAT di orbit.

CubeSAT dibangunkan oleh ASTB manakala InnoSAT pula dimajukan oleh tiga buah universiti iaitu Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP). - Bernama


*sumber

0 comments:


Free Blogspot Templates by Isnaini Dot Com. Powered by izz86